Τετάρτη 8 Μαρτίου 2017

Ένα άγνωστο δοκίμιο του Βολταίρου για τον Κρητικό Πόλεμο









http://ellinonfos.gr/ena-agnosto-dokimio-tou-volterou-gia-tin-poliorkia-tou-chandaka/






Κείμενο, μετάφραση, απόδοση στα Ελληνικά Αλέκος Α. Ανδρικάκης andrikakis@patris.gr

Η πολιορκία του Χάνδακα έμοιαζε με αυτήν της Τροίας

Ένα άγνωστο δοκίμιο του Βολταίρου για τον Κρητικό Πόλεμο





 πολιορκία του Χάνδακα, διά χειρός Βολταίρου

Η αφορμή του Κρητικού Πολέμου, ο Μοροζίνι, ο Κιοπρουλή, ο δούκας του Μπωφόρ και ο θάνατός του, η συνθηκολόγηση για την παράδοση της πολιτείας

1645
Ο γιος του, Ιμπραήμ, είχε την ίδια ακόλαστη ζωή με τον πατέρα του, με μεγαλύτερες αδυναμίες και καθόλου θάρρος. Βασίλευε ακόμη όταν οι Τούρκοι κατέκτησαν τη νήσο Κάνδια και δεν απέμενε τίποτε περισσότερο να κατακτήσουν παρά μόνο την πρωτεύουσα και μερικά φρούρια, που αμύνονταν επί 24 χρόνια.
Αυτό το νησί, τόσο φημισμένο στην αρχαία ιστορία για τους νόμους, τις τέχνες και ακόμη τους μύθους του, είχε κυριευθεί από τους Μωαμεθανούς Άραβες στις αρχές του 9ου αιώνα. Αυτοί έκτισαν την πόλη του Χάνδακα (Candia) απ’ την οποία πήρε όλο το νησί το όνομά του. Οι Έλληνες αυτοκράτορες τούς εκδίωξαν μετά από 80 χρόνια (σ.σ.: εννοεί τους Βυζαντινούς αυτοκράτορες, όμως χρειάστηκαν πολύ περισσότερα χρόνια για να επανακτήσουν την Κρήτη, καθώς η Αραβοκρατία κράτησε από το 828 μ.Χ. μέχρι την απελευθέρωση από τον Νικηφόρο Φωκά, το 961 μ.Χ.). Όμως στα χρόνια των σταυροφόρων, όταν οι Λατίνοι πρίγκιπες εντάχθηκαν στη συμμαχία για να βοηθήσουν την Κωνσταντινούπολη, και όταν, αντί να την υπερασπιστούν, λεηλάτησαν την Ελληνική αυτοκρατορία, οι Βενετσιάνοι αγόρασαν το νησί της Κάνδιας, και είχαν την τύχη να το διατηρήσουν.
Μια εξαιρετικού χαρακτήρα περιπέτεια, που έχει κάτι από τον αέρα ενός ρομάντζου, οδήγησε στη συγκέντρωση του Οθωμανικού στρατού εναντίον της Κάνδιας. Έξι Μαλτέζικες γαλέρες κατέλαβαν μια Τουρκική βασσέλα και την οδήγησαν, μαζί με τη λεία απ’ αυτήν, σ’ ένα λιμάνι του νησιού, που ονομάζεται Καλοί Λιμένες. Λέγεται ότι αυτός ο Τουρκικός στόλος μετέφερε έναν γιο του σουλτάνου. Οι άνθρωποι λένε ότι ο Κισλάρ αγάς, ο αρχηγός των μαύρων ευνούχων, με αρκετούς αξιωματικούς από το σεράι, βρίσκονταν στην ίδια βασσέλα, και αυτό το παιδί το φρόντισαν με εξαιρετικό σεβασμό. Καθώς ο Κισλάρ αγάς σκοτώθηκε στη μάχη, οι αξιωματικοί δήλωσαν ότι εκείνο το νήπιο ήταν του Ιμπραήμ και ότι η μητέρα του στάλθηκε στην Αίγυπτο. Στη Μάλτα (σ.σ.: όπου οδηγήθηκε τελικά) του συμπεριφέρθηκαν για πολύ ως γιο του σουλτάνου, αναμένοντας τα λύτρα που αναλογούσαν στην υψηλή καταγωγή του. Ο σουλτάνος όμως ουδέποτε θα μπορούσε να καταδεχτεί να προτείνει λύτρα. Είτε επειδή δεν θα επέλεγε, τελικά, να συνθηκολογήσει με τους ιππότες της Μάλτας, είτε επειδή ο φυλακισμένος δεν ήταν πραγματικός γιος του. Τελικά ο υποτιθέμενος πρίγκιπας αφού αφέθηκε από τους Μαλτέζους, έγινε Δομινικανός ιερέας και επί μακρόν ήταν γνωστός με το όνομα πατήρ Οθωμανός (Ottoman father). Οι Δομινικανοί υπερηφανεύονταν από τότε ότι ο γιος του σουλτάνου ήταν μέλος του θρησκευτικού τάγματός τους.
Οι Τούρκοι, ανίκανοι να πάρουν εκδίκηση από τη Μάλτα, της οποίας οι απρόσιτοι βράχοι αποτελούσαν άμυνα απέναντι σ’ όλη την Οθωμανική δύναμη, ξέσπασαν όλη την αγανάκτησή τους στη Βενετία. Κατηγόρησαν αυτή τη δημοκρατία ότι υποδέχτηκε τη λεία των Μαλτέζων στο λιμάνι της, παραβιάζοντας τις συμφωνίες ανάμεσα στις δύο δυνάμεις. Ένας Τουρκικός στόλος εμφανίστηκε τότε έξω από την Κάνδια. Οι στρατιές τους αποβιβάστηκαν και έγιναν κύριοι των Χανίων και πολύ σύντομα ολόκληρου του νησιού.




1648
Ο Ιμπραήμ δεν είχε συμμετοχή σ’ αυτό το γεγονός. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις εκτελέστηκαν μερικές φορές κάτω από την αδυναμία του. Οι γενίτσαροι ασφαλώς ήταν κυρίαρχοι στο βασίλειο του Ιμπραήμ. Αυτοί κατακτούσαν, όχι γι αυτόν, αλλά για τον εαυτό τους και την αυτοκρατορία. Τελικά αυτός ο πρίγκιπας (σ.σ.: εννοεί τον σουλτάνο Ιμπραήμ) εκθρονίστηκε με απόφαση του μουφτή και του διβανίου. Η Τουρκική αυτοκρατορία έγινε μια καθαρή δημοκρατία. Γι αυτό μετά τον εγκλεισμό του σουλτάνου στα διαμερίσματα των γυναικών του, δεν εγκατέστησαν άλλο αυτοκράτορα, αλλά συνέχισαν να κυβερνούν στο όνομα ενός σουλτάνου, απ’ τον οποίο δεν θα έπρεπε να υποφέρει άλλο το βασίλειο.
1649
………………………….
Η πολιορκία του Χάνδακα έμοιαζε με αυτή της Τροίας. Οι Τούρκοι κάποιες φορές απειλούσαν την πόλη κι άλλοτε βρίσκονταν πολιορκούμενοι στα Χανιά, που είχαν ως βασικό φρούριό τους.
Ουδέποτε οι Βενετσιάνοι έδειξαν περισσότερη αποφασιστικότητα ή κουράγιο. Χτύπησαν τον τουρκικό στόλο πολλές φορές. Οι θησαυροί του Αγίου Μάρκου εξαντλήθηκαν για τη στρατολογία δυνάμεων.
Οι αναταραχές στο Σεράι και οι εισβολές των Τούρκων στην Ουγγαρία επέβαλαν ώστε για πολλά χρόνια η πολιορκία να εξελίσσεται αργά. Όμως ουδέποτε διακόπηκε εντελώς.
Τελικά, το 1667, ο Αχμέτ Κιουπρολί ή Κιουπερλί, μέγας βεζίρης στον Μεχμέτ τον Δ΄ (σ.σ.: γιο του Ιμπραήμ), και γιος ενός άλλου μεγάλου βεζίρη, κορύφωσε την πολιορκία του Χάνδακα, τον οποίο υπερασπιζόταν εκείνη την εποχή ο αρχιστράτηγος Μοροζίνι και ο Σαιντ Αντρέ Μοντμπρούν, ένας Γάλλος αξιωματικός, στον οποίο η σύγκλητος της Βενετίας εμπιστεύτηκε την ηγεσία των χερσαίων δυνάμεών της.
Ο Χάνδακας ουδέποτε θα καταλαμβανόταν αν οι Χριστιανοί πρίγκιπες ακολουθούσαν το παράδειγμα του Λουδοβίκου ΙΔ΄, ο οποίος το 1669 έστειλε 6 ή 7.000 άνδρες σε βοήθεια της πόλης, υπό τις διαταγές των δουκών του Μπωφόρ και του Νοάιγ. Το λιμάνι ήταν πάντα ανοικτό. Έτσι δεν υπήρχε ανάγκη παρά μόνο για αδιάκοπο ανεφοδιασμό των στρατευμάτων προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιθέσεις των γενιτσάρων. Η δημοκρατία (της Βενετίας) δεν μπορούσε να συγκεντρώσει έναν ικανοποιητικό αριθμό ανδρών. Ο δούκας του Μπωφόρ, αφού τοποθετήθηκε ως επικεφαλής των Γάλλων ευγενών, επιτέθηκε εναντίον των Τούρκων στα χαρακώματά τους, και κατέστρεψε τα πολεμικά τους έργα. Όμως, καθώς μια αποθήκη πυρίτιδας και χειροβομβίδων ανατινάχτηκε τυχαία σ’ αυτά τα χαρακώματα, το σύνολο των καρπών αυτής της ένδοξης επιχείρησης χάθηκε. Πιστεύοντας οι Γάλλοι ότι το έδαφος ήταν υπονομευμένο, υποχώρησαν μέσα σε σύγχυση και οι Τούρκοι τούς ακολούθησαν. Ο δούκας του Μπωφόρ και ένας μεγάλος αριθμός Γάλλων αξιωματικών, σκοτώθηκαν σ’ αυτή την επιχείρηση.



Έτσι ο Λουδοβίκος ο ΙΔ’, αν και σύμμαχος με την Οθωμανική Αυτοκρατορία, βοήθησε ανοικτά τους Βενετσιάνους, και στη συνέχεια τους Γερμανούς εναντίον αυτής της αυτοκρατορίας, χωρίς εκφραστεί απ’ τους Οθωμανούς έντονης δυσαρέσκεια. Δεν είναι γνωστή η αιτία για την οποία ο ηγεμόνας ανακάλεσε αμέσως μετά τις δυνάμεις του από τον Χάνδακα. Ο δούκας του Νοάιγ, στον οποίο μεταβιβάστηκε η διοίκηση μετά το θάνατο του δούκα του Μπωφόρ, ήταν πεπεισμένος ότι η πόλη δεν θα μπορούσε να αντέξει άλλο την πολιορκία των Τούρκων. Ο αρχιστράτηγος Φραντζέσκο Μοροζίνι, ο οποίος για τόσο χρόνο άντεξε στην περίφημη πολιορκία, μπορούσε να εγκαταλείψει τα ερείπια χωρίς συνθηκολόγηση και να διαφύγει μέσω θαλάσσης, που ήταν πάντα ανοικτός δρόμος. Όμως η συνθηκολόγηση ήταν ο τρόπος προκειμένου να διασώσει για λογαριασμό της δημοκρατίας κάποιες περιοχές στο νησί, και παράλληλα θα θεωρείτο ως μια συμφωνία ειρήνης. Με την κατάληψη του Χάνδακα, ο βεζίρης Αχμέτ Κιουπρολί πήρε όλη τη φήμη και τη δόξα του στρατού των Οθωμανών.
1669
Ως εκ τούτου, ο βεζίρης και ο Μοροζίνι συμφώνησαν για ειρήνη, το βραβείο για την οποία ήταν η πόλη του Χάνδακα, που είχε γίνει στάχτες.
Μόνο περίπου 20 ανάπηροι Χριστιανοί έμειναν πίσω. Ουδέποτε οι Χριστιανοί έκαναν πιο τιμητική συνθηκολόγηση με τους Τούρκους, ούτε αυτό το έθνος προσέφερε ποτέ μια καλύτερη συμφωνία. Ο Μοροζίνι είχε την άδεια να πάρει μαζί του όλα τα κανόνια τα οποία είχε φέρει στον Χάνδακα κατά τη διάρκεια του πολέμου. Ο βεζίρης τού έστειλε βασσέλες για να μεταφέρουν εκείνους τους κατοίκους που δεν μπόρεσαν να βρουν θέση στα Βενετσιάνικα πλοία. Ακόμη έδωσε 500 τσεκίνια στον πολίτη ο οποίος εμφανίστηκε σ’ αυτόν με τα κλειδιά (της πόλης) και 200 στους υπόλοιπους της συνοδείας. Τούρκοι και Βενετσιάνοι αντάλλαξαν επισκέψεις σαν σύμμαχα κράτη, μέχρι την ημέρα της αναχώρησης.
Ο Κιουπριολί, ο κατακτητής του Χάνδακα, ήταν ένας από τους καλύτερους στρατηγούς στην Ευρώπη κι ένας από τους σημαντικότερους πρεσβευτές, και ταυτόχρονα άνθρωπος δίκαιος και ανθρωπιστής. Κέρδισε την αιώνια δόξα σ’ αυτόν τον μακρύ πόλεμο, στον οποίο οι ίδιοι οι Τούρκοι αναγνώρισαν ότι έχασαν 200.000 άνδρες.
Οι Μοροζίνι (επειδή υπήρχαν τέσσερις με αυτό το όνομα στην πολιορκούμενη πόλη), οι Κορνάροι, οι Γκιουστινιάνοι, οι Μπενζονίς, ο μαρκήσιος του Σαιντ Αντρέ Μοντμπρούν, ο μαρκήσιος του Φορτενάκ, έκαναν τα ονόματά τους φημισμένα σ’ όλη την Ευρώπη. Αυτή η πολιορκία έχει δικαίως συγκριθεί με αυτή της Τροίας.
Ο μέγας βεζίρης είχε έναν Έλληνα μαζί του που του είχαν δώσει το προσωνύμιο Οδυσσέας. Το όνομά του ήταν Παγανώτος (sic-σ.σ.: φυσικά ήταν Παναγιώτης Νικούσιος).
Ο Πρίγκιπας Κανεμίρ υποστήριξε ότι αυτός ο Έλληνας οδήγησε σε απόφαση συνθηκολόγησης το συμβούλιο του Χάνδακα, μέσω ενός τεχνάσματος ανάλογου του Οδυσσέα. Γαλλικός στόλος με προμήθειες κατευθυνόταν στον Χάνδακα. Ο Παναγιώτης οργάνωσε έναν αριθμό Τουρκικών πλοίων που ύψωσαν τη Γαλλική σημαία και βγήκαν στη θάλασσα τη νύχτα. Την επόμενη ημέρα αυτά έφτασαν εκεί όπου ήταν αγκυροβολημένος ο Οθωμανικός στόλος, ο οποίος τα υποδέχτηκε με κανονιοβολισμούς ικανοποίησης. Ο Παναγιώτης, ο οποίος διαπραγματευόταν με το πολεμικό συμβούλιο του Χάνδακα, τους έκανε να πιστέψουν ότι ο βασιλιάς της Γαλλίας είχε εγκαταλείψει τη δημοκρατία (της Βενετίας) προκειμένου να εξυπηρετήσει τους συμμάχους του Τούρκους. Αυτό το τέχνασμα επιτάχυνε τη συνθηκολόγηση.




Ο αρχιστράτηγος Μοροζίνι κατηγορήθηκε ενώπιον της συγκλήτου για προδοσία της πατρίδας του. Η υπεράσπισή του ήταν σκληρή όσο και οι κατηγορίες που του απευθύνθηκαν. Κι αυτό αποτελεί μια απομίμηση των αρχαίων δημοκρατιών της Ελλάδας και κυρίως της Ρώμης (σ.σ.: αναφέρεται προφανώς στις περίφημες δίκες της αρχαιότητας, όπως του Σωκράτη).
Ο Μοροζίνι αποκαταστάθηκε ακόμη περισσότερο με την κατάληψη της Πελοπονννήσου, που τώρα ονομάζεται Μοριάς, μια κτήση την οποία οι Βενετσιάνοι δεν χάρηκαν για πολύ. Αυτός ο μεγάλος άνδρας πέθανε ως δόγης και άφησε πίσω του φήμη που πιθανώς θα διαρκέσει όσο θα υπάρχει η Βενετία.

Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2016

ΠΕΙΡΑΤΕΣ ΣΤΗΝ ΜΕΣΟΓΕΙΟ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ του 16 και 17 ΑΙΩΝΑ





ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΜΑ ΚΑΙ ΠΡΙΝ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΒΕΝΕΤΙΚΟΙ ΣΤΡΑΤΟΙ ΚΑΙ ΠΛΟΙΑ, (ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ)
ΣΥΓΚΡΟΥΣΤΗΚΑΝ ΜΕ ΤΟΥς ΟΘΩΜΑΝΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ

(απο Πειρατικές ιστορίες στη Μεσόγειο.εφημΠοντικ ι..εικόνες Μπελέζος ,Στρατιωτική ιστορία)


Στα τέλη του 16ου αιώνα χρι­στιανοί πειρατές έκαναν την εμφάνισή τους στην ανατολική Μεσόγειο, ασκώντας πειρατεία παράλληλα με μουσουλμάνους, Βέρβερους και Οθωμανούς. Οι χριστιανοί κουρσάροι βρίσκο­νταν συνήθως στην υπηρεσία του πάπα, των Ισπανών αντιβασιλέων της Νάπολης και της Σικελίας, καθώς και των Μεδίκων της Φλω­ρεντίας. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι Μέδικοι της Φλωρεντίας χρηματοδότησαν πάρα πολλές κουρσάρικες επιδρομές ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. 

Κινητήρια δύναμη σε αυτές τις επιδρομές υπήρξε το Τάγμα του Αγίου Στεφάνου, που ιδρύθηκε το 1561 στην Πίζα και το χρημα­τοδοτούσε με προσωπικά του κεφάλαια ο εκάστοτε Δούκας της Φλωρεντίας. Το 1608 τα λάφυρα μόνο των οκτώ ιστιοφόρων της Φλωρεντίας ανέρχονταν στο α­στρονομικό ποσό του ενός εκα­τομμυρίου δουκάτων. Αξιοσημεί­ωτο είναι το γεγονός ότι η Μεγάλη Δούκισσα Χριστίνα, πριγκίπισσα της Λορένης, χρησιμοποίησε όλα τα χρήματα της προίκας της για την κατασκευή ιστιοφόρων, που θα ταξίδευαν και θα κούρσευαν με τα προσωπικά της εμβλήματα. Η πειρατεία αποτελούσε εκείνη την εποχή εξαιρετικά κερδοφόρα επένδυση.
Την ίδια τακτική ακολούθησαν και οι Ισπανοί αντιβασιλείς της Νάπολης και της Σικελίας. Κύριος εκφραστής αυτής της πολιτικής υπήρξε ο Δον Πέδρο Τελέζ Γκιρόν, ο Δούκας της Οσούνας. Κατά τη δεκαετή θητεία του ως αντιβασι-λέας της Νάπολης δημιούργησε ίσως τον μεγαλύτερο χριστιανικό κουρσάρικο στόλο της εποχής και τον χρηματοδοτούσε ο ίδιος. Στη Νάπολη είχε συγκεντρωθεί η αφρόκρεμα των χριστιανών κουρ­σάρων. Οι επιδρομές του στο αρ­χιπέλαγος δεν είχαν στόχο μόνο το κέρδος, αλλά και την πρόκλη­ση όσο το δυνατόν περισσότερων ζημιών στην Οθωμανική Αυτο­κρατορία, με την παράλυση του εμπορίου της και την αύξηση του κύρους της Ισπανίας σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Ο Δον Πέδρο Τελέζ Γκιρόν είχε αποκτήσει τόσο με­γάλη δύναμη, που προσπάθησε ακόμα και να καταλάβει την ίδια τη Βενετία· την τελευταία στιγμή όμως τα σχέδιά του αποκαλύφθη­καν. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε και την αιτία της πτώσης του.




Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο ο Δούκας της Τοσκάνης όσο και ο αντιβασιλέας της Νάπολης είχαν στενές σχέσεις με το ελληνικό στοιχείο. Οι εντολές που έδιναν στους καπετάνιους των πλοίων τους ήταν σαφείς: να μην επιτί­θενται σε ελληνικά πλοία ούτε να πλήττουν τα χωριά και τις περιου­σίες των Ελλήνων. Αντίθετα μάλι­στα, τους παρότρυναν να παρέ­χουν στους Έλληνες κάθε δυνατή βοήθεια και να καλλιεργούν το ε παναστατικό πνεύμα τους ενάντια στους Τούρκους. Δεν είναι λίγες οι καταγραφές που αναφέρουν ότι ισπανικές γαλέρες αλλά και γαλιόνια της Φλωρεντίας εφοδία­σαν τους κατοίκους της Μάνης με μπαρούτι, αρκεβούζια και άλλα πο­λεμοφόδια. Η πολεμική ενίσχυση που πρόσφεραν όμως στη Μάνη έ­κρυβε ένα κρυφό σχέδιο: είχαν την ελπίδα ότι οι Μανιάτες τελικά θα απογοητεύονταν από τις συνεχείς συγκρούσεις και θα μετανάστευαν στην Τοσκάνη και στη Νάπολη. Στις εν λόγω περιοχές υπήρχε μεγάλη ανάγκη για εργατικά χέρια, προκει­μένου να καλλιεργηθούν τα χωρά­φια και να αρχίσουν να αποδίδουν. Το σχέδιό τους όμως δεν πραγμα­τοποιήθηκε. Εξάλλου, η πολιτική της Βενετίας ήταν αντίθετη, καθώς επιδίωκε την παραμονή των Μα­νιατών στην πατρίδα τους, επειδή οι Βενετοί χρησιμοποιούσαν τα λι­μάνια τους για ανεφοδιασμό και ως καταφύγιο. Επίσης, συχνά πυκνά κατέφευγαν στη Μάνη για να επαν­δρώσουν τις γαλέρες τους.
Παρά την έντονη πειρατική δρά­ση στα επόμενα τριάντα χρόνια μέ­χρι τις αρχές του 17ου αιώνα, ξεκί­νησε πιο συστηματικά ο επανεποι-κισμός των νησιών από χριστιανι­κούς, ελληνικούς και αλβανικούς πληθυσμούς, με πρωτοβουλία κατά κύριο λόγο της Πύλης, κα­θώς και η οικιστική ανοικοδόμη­ση στο Αιγαίο. Εκείνη την περίοδο οι κάτοικοι των νησιών άρχισαν να παίρνουν κάποια μέτρα προστασί­ας για να μπορούν να προφυλάσ­σονται από τις πειρατικές επιδρο­μές. Απομακρύνθηκαν από τα πα­ράλια και μετοίκησαν στα βουνά, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να διακρίνουν καλύτερα την έλευση πειρατικών πλοίων. Επίσης, για την καλύτερη προστασία τους άρχισαν να χτίζουν κάστρα. Συνή­θως ήταν μικρά και μπορούσαν να φιλοξενήσουν περιορισμένο αριθ­μό κατοίκων. Με την πάροδο του χρόνου όμως έγιναν μεγαλύτερα και μπορούσαν να συντηρήσουν σχεδόν όλους τους κατοίκους του εκάστοτε νησιού για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Λόγω του περιορισμένου χώρου των κά­στρων, οι κάτοικοι έχτιζαν ψηλές κατοικίες και οι δρόμοι ήταν στε­νοί για οικονομία χώρου. Ένα άλλο μέτρο που λάμβαναν οι νησιώτες ήταν ότι έχτιζαν τα χωριά τους με μια ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, ώστε οι εξωτερικοί τοίχοι των σπιτιών να σχηματίζουν οχυρωμένα τείχη. Μέσα στον οικισμό υπήρχαν πολ­λά στενά και δαιδαλώδη δρομά­κια, τα οποία οι κάτοικοι γνώριζαν καλά, όχι όμως και οι επιδρομείς. Επίσης, οι κάτοικοι έσκαβαν κρύ­πτες στα σπίτια τους και έκρυβαν εκεί τα πολύτιμα αγαθά τους ή κρύβονταν και οι ίδιοι για να μη συλληφθούν από τους πειρατές.
Πολλά νησιά του Αιγαίου γνώ­ρισαν πρωτοφανή άνθηση, διότι αναδείχθηκαν ως σταθμοί μετα­πρατικού εμπορίου, καθώς και ορμητήρια για τους πειρατές και τους κουρσάρους που δρούσαν στο αρχιπέλαγος. Οι κοινότητες των νησιών και των παραθαλάσ­σιων περιοχών, αν δεν ασκούσαν οι ίδιες πειρατεία, συνεργάζονταν με τους πειρατές προσφέροντας ασφαλές καταφύγιο, φτηνή δια­σκέδαση και αγορά για τα προϊό­ντα της πειρατείας. Η Μήλος απο­τελεί χαρακτηριστικό παράδειγ­μα. Ήταν το σημαντικότερο λιμάνι στο Αιγαίο, ένα από τα κυριότερα κέντρα πειρατικού εμπορίου, και χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά από χριστιανούς κουρσάρους και πειρατές. Η Μήλος αποτελούσε ταυτόχρονα και ένα από τα βασι­κότερα πειρατικά ορμητήρια των Κυκλάδων. Η δύναμη που απέκτη­σε ήταν τέτοια, ώστε όταν το 1670 ο οθωμανικός στόλος προσπάθη­σε να αποκαταστήσει την τάξη στο νησί, εκδιώχθηκε από τους ίδιους τους πειρατές. Δεν είναι τυχαίο ότι η Μήλος κατάφερε να ανακηρυ­χθεί το μοναδικό πειρατικό κρά­τος στον κόσμο, υπό την εξουσία του διαβόητου Ιωάννη Καψή. Στις αρχές του 17ου αιώνα έμποροι, μι-κροτραπεζίτες αλλά και μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις της Ευρώ­πης έστελναν εκεί αντιπροσώπους για να διαπραγματευτούν την αγο­ρά των προϊόντων της πειρατείας σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές.
Τα κυριότερα λάφυρα της πει­ρατείας ήταν οι άνθρωποι γιατί μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως κωπηλάτες στις γαλέρες, να πουληθούν ως σκλάβοι ή να εξαγο­ραστούν από τους συγγενείς τους, ειδικά εάν ήταν εύπορα πρόσωπα. Πρέπει να τονιστεί ότι η εξαγορά των αιχμαλώτων ήταν μία από τις πιο επικερδείς επιχειρήσεις εκείνη την εποχή. Αυτή ήταν και η αιτία που συγκροτήθηκαν ειδικά ταμεία από τους Έλληνες, για να μπορούν να προσφέρουν το αντίστοιχο χρη­ματικό ποσό («σκλαβιάτικα») για την εξαγορά των αιχμαλώτων. Στη δυτική Ευρώπη είχαν δημιουργη­θεί εταιρείες για την εξαγορά αιχ­μαλώτων από τους πειρατές. Όταν ένας σκλάβος κατάφερνε να πλη­ρώσει τα λύτρα που του ζητούσαν, τότε απελευθερωνόταν και του χο­ρηγούσαν ένα πιστοποιητικό («τε-σκερές»), με το οποίο ο ιδιοκτήτης του σκλάβου βεβαίωνε ότι είχε λά­βει τα λύτρα.

ΣΤΟΛΕΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΑΛΩΝ









Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2016

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΕΝΕΤΙΚΟΥ ΧΑΝΔΑΚΑ


 ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΕΝΕΤΙΚΟΥ ΧΑΝΔΑΚΑ


(φωτο απο το συλλεκτικό βιβλίο της συλλογής μου
  ΚΡΗΤΗ  τομος  1-2  του Γ.Σπανάκη  η περίφημη έκδοση των 70΄ς
με το Κοκκινο τόμο για την ανατολική Κρήτη
και τον Μπλε τόμο για την δυτική Κρήτη





O OΠΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΦΡΟΥΡΙΟΥ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ ΤΟ 1630

O OΠΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΦΡΟΥΡΙΟΥ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ 

ΤΟ 1630

(φωτο απο το συλλεκτικό βιβλίο της συλλογής μου
  ΚΡΗΤΗ  τομος  1-2  του Γ.Σπανάκη  η περίφημη έκδοση των 70΄ς
με το Κοκκινο τόμο για την ανατολική Κρήτη
και τον Μπλε τόμο για την δυτική Κρήτη



 Ο ΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΝΑΛΥΕΤΑΙ ΣΕ ΚΑΝΟΝΙΑ ΞΗΡΑΣ
ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΝΟΝΙΑ ΝΑΥΤΙΚΑ  ΣΥΝΟΛΟ   319 ΚΑΝΟΝΙΑ

ΕΝΩ ΣΕ ΠΑΡΑΛΛΗΛΙΣΜΟ     Ο ΧΑΝΔΑΚΑΣ ΕΙΧΕ  457





ΕΝΕΤΙΚΑ ΚΑΝΟΝΙΑ

φωτο απο το Ναυτικό Μουσείο Κρήτης







ΝΕΩΡΙΑ





ΓΑΛΕΡΑ ΚΑΠΙΤΑΝΑ!

Παρασκευή 22 Ιουλίου 2016

ΥΠΗΡΧΕ ΜΙΑ ΠΟΛΗ.......ΤΟ ΜΕΓΑΛΌ ΚΑΣΤΡΟ

ΥΠΗΡΧΕ ΜΙΑ ΠΟΛΗ.......ΤΟ ΜΕΓΑΛΌ ΚΑΣΤΡΟ 




  (απο το Ημερολογιο της κα Λιάνας Σταρίδας)








 νεωρια


ΛΙΜΑΝΙ ΚΑΙ Η ΕΠΙΧΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΕΙΧΗ ΓΙΑ ΤΟ
ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ






                                                       ΜΙΚΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΟΥΛΕΣ

ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΝΤΙΑ ΤΟΥ 1640


           ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΝΤΙΑ ΤΟΥ 1640

ΤΗΣ   (  αρχαιολόγου Κάλλιας Νικολιδάκης του Δήμου Ηρακλείου)

απο το Φυλλάδιο εκδηλώσεων 2016













irakleio-efarmogi-2


το Ηράκλειο αποτελεί μια πόλη με τεράστια ιστορία, μια ιστορία που διανύει τους αιώνες και απότυπώνεται σε κάθε γωνία της … Κτήρια και μνημεία, τείχη και πύλες, σοκάκια και δρόμοι συνθέτουν τον ιστορικό χαρακτήρα της πόλης.
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πως ήταν η πόλη του Ηρακλείου την εποχή της Ενετοκρατίας, τότε που η Λότζια δέσποζε επιβλητική στο κέντρο της πόλης και πλάι της η κρήνη Μοροζίνι με τα αγέρωχα λιοντάρια ;
Την ευκαιρία αυτή δίνει η εντυπωσιακή εφαρμογή “Ηράκλειο, μια πόλη μια ιστορία” του δήμου Ηρακλείου που οι χρήστες μπορουν να κατεβάσουν από το Google Play. Η εντυπωσιακή εφαρμογή γυρίζει το χρόνο πίσω στο Ηράκλειο της ενετοκρατίας και η  Candia του 1640, ζωντανεύει μέσα από μια εικονική περιήγηση που επιτρέπει στο χρήστη (κάτοικος, επισκέπτης, εκπαιδευτική κοινότητα) να ταξιδέψει ψηφιακά στο χρόνο και στο χώρο και να αντλήσει πολυεπίπεδες και πολυποίκιλες πληροφορίες, στα Ελληνικά και Αγγλικά.!
Η εφαρμογή αξιοποιεί τις δυνατότητες των σύγχρονων κινητών τηλεφώνων και έτσι ο κάθε χρήστης μπορεί κάνοντας τη βόλτα του στην πόλη να βλέπει ταυτόχρονα καθώς κινείται από την οθόνη εικόνες από την παλιά πόλη και να αντλεί πληροφορίες για τα διάφορα μνημεία που συναντά στο δρόμο του. Η εφαρμογή φυσικά λειτουργεί και χωρίς να βρίσκεται κανείς στο Ηράκλειο.




Στην περιγραφή της εφαρμογής αναφέρεται :
Μέσα από σαράντα (40) τρισδιάστατες αναπαραστάσεις των κτηρίων της πόλης της ενετοκρατίας αλλά και τον πολεοδομικό ιστό, ο χρήστης αποκτά μια όσο γίνεται πιο ολοκληρωμένη εικόνα της Κάντια του 1640, λίγο πριν την οθωμανική πολιορκία, κατάκτηση και κυριαρχία. Το διοικητικό κέντρο (γύρω από τα σημερινά «Λιοντάρια»), τα μεγαλοπρεπή κτήρια – μέγαρα και κτήρια διοίκησης-, οι επιβλητικοί ναοί και μονές, το λιμάνι με το φρούριο και τα νεώρια, τα τείχη με τις αναγεννησιακές πύλες, οι περίτεχνες κρήνες, και άλλα πολλά μνημεία παρουσιάζονται στην οθόνη των έξυπνων φορητών συσκευών, συνθέτοντας και αποδίδοντας την εικόνα μιας πόλης πρωτεύουσας του βασιλείου της Κρήτης, στο απόγειο της ακμής της.















Δευτέρα 20 Ιουνίου 2016

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑΣ ΤΟΥ ΧΑΝΔΑΚΑ 1647-1650 ΙΟΥΝΙΟΣ 1648

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑΣ ΤΟΥ   ΧΑΝΔΑΚΑ 1647-1650


ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑΣ ΙΟΥΝΙΟΥ 1648

( ΒΑΣΙΣΜΕΝΟ ΣΤΟ  ΚΕΙΜΕΝΟ  ΧΡΥΣ. ΤΖΟΜΠΑΝΑΚΗΣ ΚΑΙ ΔΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ )





ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟΥ ΤΟΥ 1648 ΕΚΔΗΛΩΝΕΤΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΘΕΣΗ.
ΑΥΤΗ  ΕΚΔΗΛΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ εξωτερικό οχυρό του Αγίου Δημητρίου   ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΠΡΟΜΑΧΩΝΕΣ  ΟΠΩΣ ΤΗΝ    ''CREPACUORE''

(ΙΤΑΛΙΚΗ ΛΕΞΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΘΛΙΨΗ ΣΠΑΣΙΜΟ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ..ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΟ ΦΟΒΟ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΟΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΕΤΟΥΣΑΝ ΕΚΕΙ)


Η   ''CREPACUORE'' ΠΕΦΤΕΙ ΕΥΚΟΛΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΑΛΛΑ 
 Ο   '' ΝΟΤΙΟΣ ΠΡΟMΑΧΩΝΑΣ   MICHIEL'' ANTΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ  ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΟΝ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΌ  ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΠΟΜΟΝΕΥΣΕΙΣ

ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΜΗΝΑ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ ΔΥΤΙΚΟΤΕΡΑ 
ΣΤΟΝ    ''ΠΡΟΜΑΧΩΝΑ ΙΗΣΟΥ''   ΚΑΙ    ''ΜΑΡΤΙΝΕΓΚΟ''

ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΚΑΤΑΦΕΡΝΟΥΝ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΤΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΤΗΣ ΟΧΥΡΩΜΑΤΑ 
ΠΟΥ ΤΑ ΕΛΕΓΑΝ ΄΄ΠΑΛΜΑ''  ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΒΕΝΕΤΟΥ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΥ
ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΤΟΝ ΠΡΟΜΑΧΩΝΑ  '' ΣΑΝΤΑ ΜΑΡΙΑ'' ή (ΚΟΡΩΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ)


ΠΡΟΜΑΧΩΝΑΣ ΙΗΣΟΥ









Παρασκευή 1 Απριλίου 2016

ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ-ΑΓΟΡΕΣ-ΤΖΑΜΙΑ ΣΤΟΝ ΧΑΝΔΑΚΑ

Τα αποτυπώματα της πολιορκίας του Χάνδακα
και οι συνέπειες της κατάκτησής του




Του Δημήτρη Σάββα







Μόλις κατακτήθηκε ο Χάνδακας  :

την περίοδο εκείνη καταγράφονται ακόμα 14 κρήνες, δημόσια λουτρά, ιεροδιδασκαλεία, σχολεία και πτωχοκομεία. Τα Δημόσια κτήρια ήταν συγκεντρωμένα στο κέντρο της πόλης, στη συνοικία Δεφτεδάρ, περιοχή σημερινού Δημαρχείου και Βασιλικής Αγίου Μάρκου.

Περιμετρικά υπήρχαν καταστήματα που πουλούσαν διάφορα είδη.

Μπαχαρικά για παράδειγμα πουλιούνταν στα Αχτάρικα, εκεί που σήμερα βρίσκεται η Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη.


Υπήρχαν ακόμα και οι αγορές όπως:

*Βεζίρ τσαρσί (πλατεία Αγίου Τίτου)

*Κετχουντά Ζουλφικάρ Αγά τσαρσί (στην οδό Καλοκαιρινού ή πλατειά στράτα όπως συνήθιζαν να τη λένε οι Καστρινοί)

*Μαχμούτ Αγά τσαρσί (Σεϊτάνογλου ή η οδός 1821)

*Γενιτσαρί τσαρσί (η οδός 1866) και

*Κισλαράρ τσαρσί (η σημερινή οδός Δικαιοσύνης).




Ας αναφέρουμε τις συνοικίες!


1) Συνοικία Αγά Καπουσή, βρίσκονταν στην πλατεία Καλλεργών. Πύλη του Αγά. Απέναντι από τη Βασιλική του Αγίου Μάρκου.

2) Συνοικία Αγά Μπαλντά, βρίσκονταν τέρμα της οδού Χάνδακος, κοντά στον κόλπο του Δερματά.

3) Η Αρμενική συνοικία στην περιοχή, στο σημερινό Καμαράκι, δεξιά κατά την έξοδο της Καλοκαιρινού.

4) Η συνοικία Βαλιντέ τζαμί (Βαλτέ τζαμί).

5) Η συνοικία Βεζίρ τζαμί (Άγιος Τίτος και η περιοχή του).

6) Η συνοικία Γενί τζαμί (περιοχή Ανωγειανού σχολείου).

7) Η συνοικία Γενί καπί (καινούργια πόρτα ή πύλη Ιησού).

8) Η εβραϊκή συνοικία (κοντά στην περιοχή του Ξενία).

9) Η συνοικία Σέρτουνα Ιμπραήμ Αγά (περιοχή από το Μαρτινέγκο μέχρι το Πανάνειο νοσοκομείο.

10) Η συνοικία Κεντχουντά Μπέη, σημερινή συνοικία Αγίας Αικατερίνης.

11) Η συνοικία Αγκεμπούτ Αχμέτ Πασά, σημερινή περιοχή Παναγίας Σταυροφόρων.

12) Η συνοικία Μαχμούτ Αγά, κοντά στην οδό 1821, γνωστή και σαν Σεϊτάνογλου.

13) Η συνοικία Δεφτενδάρ στην σημερινή περιοχή Βασιλικής του Αγίου Μάρκου, εκεί ήταν συγκεντρωμένα όλα τα δημόσια κτήρια.

14) Η συνοικία Ρετζέπ Αγά στο Καμαράκι.

15) Η συνοικία Σοφού Μεχμέτ, περιοχή Έβανς και Πεδιάδος, εσωτερικά της καινούργιας πόρτας.

16) Η συνοικία Τσικούρ Τσεσμέ που σημαίνει βρύση του Λάκκου, κοντά στην σημερινή περιοχή της ενορίας Αγίου Ματθαίου.

17) Η συνοικία Φιντίκ Πασά: Πόντιος  Πασάς  αρχή της οδού Πεδιάδος, περιοχή Ιατρικού Κρήτης.


Και αφού αναφερόμαστε στις συνοικίες δεν θα πρέπει να παραλείψουμε και τα ονόματα των τεμενών Ηρακλείου που πολλά ταυτίζονται με τα ονόματα των αγορών ή των συνοικιών.


1) Το αυτοκρατορικό τέμενος Χιουνκιάρ στις τρεις Καμάρες.

2) Το τέμενος Αγκεμπούτ  Πασά στην Παναγία των Σταυροφόρων.

3) Το τέμενος Αγά τζαμί στην συμβολή των οδών Έβανς και 1866.

4) Το τέμενος Βαλιδέ Σουλτάν τζαμί στην πλατεία Κορνάρου.

5) Το τέμενος Βεζίρ τζαμί στον Άγιο Τίτο.

6) Το τέμενος Γενι τζαμί στο Ανωγειανό σχολείο.

7) Το τέμενος Ιμπραήμ Αγά κοντά στο Πανάνειο Νοσοκομείο.

8) Το τέμενος Κιζίλ τάμπια κοντά στην περιοχή του μαιευτηρίου Μητέρα, Αρχιεπισκόπου Μακαρίου.

9) Το τέμενος Μαχμούτ Αγά στην αγορά οδού 1821, στην Σεϊτάνογλου.

10) Το Τέμενος Δεφτεδάρ τζαμί στη Βασιλική Αγίου Μάρκου.

11) Το Τέμενος Ντιζντάρ Αγά τζαμί στη σημερινή οδό Επιμενίδου.

12) Το Τέμενος Ρετζέπ Αγά στη σημερινή οδό Δελημάρκου και τέλος

13) το Τέμενος Σουλτάν Ιμπραήμ Χαν στο σημερινό Μπετενάκι.



 

ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ''Η θρυλική πολιορκία του Χάνδακα''

ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ


Η θρυλική πολιορκία του Χάνδακα,... 








Η θρυλική πολιορκία του Χάνδακα, που κράτησε 21 χρόνια. Οι Ηρακλειώτες έβρισκαν στο έδαφος κόκαλα των υπερασπιστών, ακόμη και τον 20ο αιώνα. Γιατί εξοργίστηκε ο Σουλτάνος 





Το 1641 η Κρήτη ήταν η μόνη περιοχή στην ανατολική Μεσόγειο που δεν είχε πέσει στα χέρια των Τούρκων και αποτελούσε το τελευταίο οχυρό της χριστιανοσύνης. Από το 1534 έως το 1644 ο πληθυσμός του νησιού διπλασιάστηκε και έφτασε περίπου τις 260.000 ψυχές, αλλά οι κακουχίες ήταν πολλές, από τις επιπτώσεις της σκληρής ενετικής διοίκησης και τις επιδρομές των πειρατών. Μια επιδρομή Μαλτέζων πειρατών σε ένα οθωμανικό πλοίο που μετέφερε προσκυνητές στη Μέκκα, ήταν και το πρόσχημα που βρήκε η Πύλη για να επιτεθεί στην Κρήτη. 


Στο καράβι επέβαινε ο γιος του Σιμούλ Αγά, μεγάλου αξιωματούχου του Σουλτάνου και οι προσπάθειες των διπλωματών της Βενετίας να εξευμενίσουν την οργή του έπεσαν στο κενό. Η απόφαση ήταν ειλημμένη. Τον Ιούνιο του 1645 ένας στόλος από 350 πλοία αποβίβασε 60.000 Τούρκους στα Χανιά χωρίς να προηγηθεί κήρυξη πολέμου! Στον «Κρητικό Πόλεμο» που θα ακολουθούσε για ένα τέταρτο του αιώνα, σκοτώθηκαν χιλιάδες άνθρωποι, αμέτρητα πλοία βυθίστηκαν αύτανδρα και δαπανήθηκαν αμύθητα ποσά σε εκστρατείες. Τα Χανιά κατελήφθησαν μετά από σφοδρές συγκρούσεις λίγων εβδομάδων και μέχρι το 1647 έγιναν δεκάδες συρράξεις στην κεντρική Κρήτη, με φονικότερη τη μάχη στο Γάζι. Τον επόμενο χρόνο ο Σουλτάνος Ιμπραήμ δολοφονήθηκε και ανέβηκε στον θρόνο ο Μωάμεθ ο Δ΄. Στο αντίπαλο στρατόπεδο, ο στόλος του Ενετών που έκανε επιδρομές στα παράλια της Μικράς Ασίας καταστράφηκε σε μια τρικυμία στα Ψαρά και η οδός του ανεφοδιασμού άνοιξε διάπλατα για τους Οθωμανούς. Το υδραγωγείο του Μοροζίνη. 

Μετέφερε το νερό από τις Αρχάνες στην Κρήνη Μοροζίνη (Λιοντάρια ) Οι μάχες στους υπονόμους Έστησαν πυροβολικό έξω από το Χάνδακα, το σημερινό Ηράκλειο, και στις 2 Ιουνίου 1648 κατέλαβαν το Φρούριο Βάνιας και άνοιξαν υπόνομο εφορμώντας στο τοίχος. Ο θρυλικός υπερασπιστής Γιλδάς, τους απέκρουσε και οργάνωσε εξόδους που έφθειραν το οθωμανικό στρατόπεδο. Το πελώριο κάστρο του Χάνδακα εκτείνονταν κατά μήκος της θάλασσας σε μήκος πολλών χιλιομέτρων και είχε επτά προμαχώνες και εξωτερικά φρούρια, τα οποία επικοινωνούσαν με τα τείχη με υπόγειες στοές. Δεξαμενές, πηγάδια και υπόνομοι εξασφάλιζαν την παροχή νερό και επέτρεπαν την πρόσβαση στο στρατόπεδο του εχθρού. Ταυτόχρονα με τις βολές των κανονιών στα τείχη, κάτω από τη γη διεξαγόταν ένας φονικός πόλεμος στους υπονόμους που έσκαβαν και οι δύο πλευρές για να προσβάλουν τον εχθρό. Σκάφτηκαν εκατοντάδες υπόνομοι και οι δεξιοτέχνες Αρμένιοι τεχνίτες φρόντιζαν να υπάρχουν αεραγωγοί.


 Πολλές φορές όμως πνίγονταν γιατί έπεφταν σε πηγάδια ή εμπλέκονταν σε φονικές μάχες σώμα με σώμα με μαχαίρια, καθώς το ένα συνεργείο αντιμετώπιζε το άλλο! Όταν η μια πλευρά προλάβαινε να ελέγξει το πέρασμα ανατίναζε με μπαρούτι την στοά της άλλης. Μέχρι τον 20ο αιώνα οι Ηρακλειώτες έβρισκαν σκελετούς, όταν έσκαβαν για να φτιάξουν σπίτια έξω από την πόλη. Η οχύρωση του Χάνδακα. Τα δύο ακριανά φρούρια Άγιος Ανδρέας και Σαμπιονέρα και στην αιχμή το Μαρτινέγκο Το ηφαίστειο, οι επίσκοποι υπέρ των Τούρκων και οι φονικές ναυμαχίες Οι μάχες είχαν γίνει ρουτίνα και οι 15.000 κάτοικοι του κάστρου συμμετείχαν με κάθε τρόπο στην υπεράσπιση του. Η ρουτίνα έσπασε τον Σεπτέμβρη του 1650, όταν η έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης έφερε τσουνάμι από ελαφρόπετρα στις ακτές του Χάνδακα και τα καράβια πέρασαν στο νησάκι Δίας. Οι Τούρκοι έβαλαν μπροστά το σχέδιο της θρησκευτικής προπαγάνδας και προωθώντας το δόγμα, «καλύτερα τούρκικο φέσι στην Κωνσταντινούπολη, παρά φράγκικο σκουφί», έστειλαν ορθόδοξους επισκόπους σε όλη την Κρήτη για να πείσουν τον ταλαιπωρημένο πληθυσμό για τις καλές τους προθέσεις. Άλλωστε η ενετική διοίκηση σε αρκετές περιπτώσεις ήταν απερίγραπτα βάρβαρη. 


Με τις ευλογίες και του νέου αρχιεπισκόπου Νεόφυτου Πατηλέρου ο πληθυσμός της κατακτημένης Κρήτης συμβιβάστηκε, αλλά όχι και όσοι είχαν καταφύγει σε φρούρια όπως ο Χάνδακας, όπου έμενε υψωμένο ένα λάβαρο με έναν πελώριο σταυρό. Το 1651 στ΄ ανοιχτά της Πάρου ο ναύαρχος Τζιόρτζιο Μοροζίνι εξουδετέρωσε τον οθωμανικό στόλο που κατέβαινε στην Κρήτη. Ο ανεφοδιασμός πάγωσε, αλλά υποκαταστάθηκε γρήγορα από αγγλικά και ολλανδικά εμπορικά πλοία που πουλούσαν στη μαύρη αγορά ακόμη και μπαρούτι. Η φθορά του τουρκικού στρατού στην Κρήτη ήταν τόσο μεγάλη που υπήρχαν σκέψεις να σταματήσει η πολιορκία. Η κατάσταση επιδεινώθηκε το 1656 όταν οι Ενετοί που είχαν αποκλείσει τα στενά των Δαραδανελίων, διέλυσαν τα 86 από τα 100 τουρκικά καράβια που είχαν αποπλεύσει για την Κρήτη, με συνέπεια 10.000 νεκρούς. Απειλήθηκε τότε η ίδια η Κωνσταντινούπολη, αλλά οι Βενετοί περιορίστηκαν στην ανακατάληψη κάποιων νησιών του Αιγαίου. Τον αποκλεισμό έσπασε το 1657 με τη βοήθεια του καιρού, ο Μεχμέτ Κιοπρούλης, ο μεγάλος βεζύρης του σουλτάνου, που λέγεται ότι είχε ελληνοαλβανική ρίζα. Το 1658 άλλοι 50.000 Οθωμανοί αποβιβάστηκαν στην Κρήτη υπό τις διαταγές του Μεχμέτ Κατερζόγλου.  Ταυτόχρονα, ο ναύαρχος Φραγκίσκος Μοροζίνι ανέλαβε την αρχηγεία του ενετικού στόλου και έμελλε να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην πολιορκία του Χάνδακα. Σχεδιάγραμμα της ενετικής οχύρωσης Η απόβαση των Γάλλων στην Κρήτη. Έφεραν πανούκλα και κανιβαλισμούς!

 Στη Δύση υπήρχε μεγάλο κίνημα που ζητούσε μια σταυροφορία υπέρ των τελευταίων υπερασπιστών του χριστιανισμού στην Ανατολή. Το 1660 ο Κιοπρούλης φυλάκισε τον Γάλλο πρεσβευτή, γιατί δεν του έφερε πολλά δώρα και ο Λουδοβίκος ο 14ος αποβίβασε χωρίς προειδοποίηση 8.000 Γάλλους στην Κρήτη. Μεγάλο μέρος της οθωμανικής φρουράς του Χάνδακα, αποσύρθηκε για να προστατεύσουν τα Χανιά που πολιορκούσαν Γάλλοι και Κρητικοί. Νίκησαν πολλές φορές τους Τούρκους αλλά δεν είχαν πυροβολικά, ενώ η βουλιμία τους να μαζέψουν λάφυρα από τους Τούρκους, επέτρεψε στους δεύτερους να ανασυνταχθούν και να τους προκαλέσουν μεγάλες απώλειες. Επιπλέον, οι πολεμιστές της Σαβοΐας έφεραν πανούκλα στο φρούριο και σαν να μην έφτανε αυτό, έφερναν Τούρκους αιχμαλώτους στο φρούριο και αφού τους σκότωναν, τους έβραζαν με ρύζι! Η τελική αναμέτρηση και η συνθηκολόγηση Στο μεταξύ, η Πύλη έχανε την υπομονή της και ο Σουλτάνος απείλησε, ότι θα πάρει το κεφάλι όποιου αναφέρει μπροστά του τη λέξη Κρήτη. Ο Τούρκος αξιωματούχος που ανέλαβε την κατάληψη του Χάνδακα είχε άλλη μια, αλλα τελευταία ευκαιρία, να κρατήσει το κεφάλι στους ώμους του, νικώντας τους δυτικούς. Η πρώτη εξόρμηση των Γάλλων έξω από τα τείχη στις 25 Ιουνίου ήταν καταστροφική, με 800 νεκρούς μεταξύ των οποίων και ο επικεφαλής δούκας του Μπωφόρ.

 Η άφιξη του δευτέρου μισού της γαλλικής ενίσχυσης ανέβασε το ηθικό, και στις 25 Ιουλίου ξεκινά συντονισμένη επίθεση από θάλασσα και ξηρά με 15.000 κανονιοβολισμούς μόνο από τον στόλο, όμως τα βαθιά οχυρωματικά έργα των Οθωμανών έξω από τον Χάνδακα επέτρεψαν μόνο μικρές απώλειες, ενώ η ανατίναξη ενός γαλλικού πλοίου από λάθος στην μέση της αρμάδας προκάλεσε σοβαρές ζημιές στα γύρω γαλλικά και ενετικά πλοία. Η δυσαρέσκεια των Ενετών για τις αδέξιες ενέργειες των Γάλλων προκάλεσε τριβές μέσα στο κάστρο, κάνοντας τους Γάλλους να θέλουν να αποχωρίσουν το οποίο και έκαναν στις 20 Αυγούστου. ό Χάνδακας πλέον δεν είχε ανθρώπινο δυναμικό για την υπεράσπισή του. Ο Μοροζίνι αποφάσισε χωρίς να έχει την εξουσιοδότηση από τη Βενετία, να συνθηκολογήσει και να παραδώσει την πόλη στους Τούρκους. Είναι ο ίδιος που τους πολέμησε αργότερα στην Αθήνα και βομβάρδισε την Ακρόπολη. Για να κερδίσει μια μάχη ισοπέδωσε έναν πολιτισμό, που άντεξε περίπου δυο χιλιάδες χρόνια. Στο Χάνδακα κατέβηκε το λάβαρο με το σταυρό και ανέβηκε η ημισέληνος, αν και ο σταυρός των αδίστακτων Βενετών, ήταν του μαρτυρίου και όχι του Κυρίου. Η Οθωμανική αυτοκρατορία με την προσθήκη της Κρήτης ήταν στην μεγαλύτερη εδαφική της έκταση, αλλά είχε και τα στρατηγικά εδάφη. Για να το καταφέρει όμως δαπάνησε τεράστιους πόρους σε ανθρώπινο δυναμικό και σε χρήματα. 

Η πολυετής μάχη της Κρήτης και η πολιορκία του Ηρακλείου, ήταν η αρχή της αντίστροφης μέτρησης. Η αυτοκρατορία πέρναγε εν αγνοία της στα χρόνια της παρακμής. Και η Κρήτη όμως υπέφερε για αιώνες κάτω από την Τουρκική κυριαρχία, που δεν αξιοποίησε ποτέ όπως θα έπρεπε τις δυνατότητες του νησιού. Οι Τούρκοι δεν είχαν έφεση στη θάλασσα και δεν αξιοποίησαν ποτέ στο μάξιμουμ τις πλουτοπαραγωγικές πηγές του νησιού και τους ανθρώπους του, που δε σταμάτησαν ποτέ να αγωνίζονται για την ανεξαρτησία. Το τίμημα για τους Κρητικούς ήταν βαρύ και πάντα το πλήρωναν τοις μετρητοίς…... 

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-thriliki-poliorkia-tou-chandaka-pou-kratise-21-chronia-i-irakliotes-evriskan-sto-edafos-kokala-ton-iperaspiston-akomi-ke-ton-20o-eona-giati-exorgistike-o-soultanos/