H Kρήτη στην όψιμη ενετική βενετοκρατία
Mια ακμάζουσα, εξελληνισμένη αστικοεμπορική κοινωνία
Ο ΧΑΝΔΑΚΑΣ
λεπτομέρεια απο μακέτα στον Ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου
Με τα
χρόνια οι Κρητικές πόλεις αποκτούν σπουδαία οικονομική δραστηριότητα με βιοτεχνίες
, εμπόρους, αγορές και εμποροπανηγύρεις και έτσι εμφανίζονται Έλληνες μεγαλέμποροι
. Αναπτύσσεται μια δραστήρια αστική τάξη και η ζωή στα αστικά κέντρα αλλάζει. Τότε οι αντιδράσεις
κατά των Βενετών γίνονται συχνότερες .
Το 1453 η Κωνσταντινούπολη κυριεύεται από τους Τούρκους . Το όνειρο της Κρήτης και
των Κρητών να ενωθούν με το Βυζάντιο
διαλύεται .
Ο τουρκικός κίνδυνος γίνεται όλο και πιο
απειλητικός και έτσι οι Βενετοί και οι Κρήτες είναι αναγκασμένοι να συμφιλιωθούν για να αντιμετωπίσουν
τους Τούρκους κατακτητές .
Έτσι ξεχνιούνται οι παλιές έχθρες και
επαναστάσεις και δημιουργείται μεταξύ τους ένα πνεύμα συνεργασίας . Μέσα σε
τέτοιο ήπιο και ειρηνικό κλίμα
αναπτύσσεται η οικονομία , η τέχνη και ο πολιτισμός .
Η
ελληνική γλώσσα επιβάλλεται και οι επιμειξίες πολλαπλασιάζονται . Η νέα βενετοκρητική
κοινωνία δημιουργεί στην Κρήτη μεγάλη πολιτιστική άνθηση , η
λεγόμενη Κρητική Αναγέννηση .
Το βασίλειο της
Κρήτης χωρίζεται σε 4 τμήματα :Χανιά , Ρέθυμνο , Χάνδακας , Σητεία και κάθε
τμήμα διαιρείται σε καστελανίες
(επαρχίες ) , των οποίων τα ονόματα διατηρούνται μέχρι και σήμερα (π.χ.
Μεραμπέλο , Μαλεβίζι , Μονοφάτσι , Καινούργιο , Πυργιώτισσα , Σέλινο κ.α. ).
Οι Βενετοί φέρνουν νέους αποίκους ,στους οποίους
δίνουν μεγάλες εκτάσεις γης ως φέουδα και άλλα προνόμια .Η κοινωνία οργανώνεται
κατά τα φεουδαρχικά πρότυπα της Ευρώπης .Οι πολίτες χωρίζονται σε τέσσερις
τάξεις : Βενετοί ευγενείς ,Κρητικοί ευγενείς ,αστοί ,και χωρικοί.
Οι κοινωνικές τάξεις
Η κρητική κοινωνία κατά τους χρόνους της Ενετοκρατίας είναι χωρισμένη σε τάξεις με αυστηρά καθορισμένα διαχωριστικά όρια:
α.Οι Βενετοί ευγενείς
Ήταν
καθολικοί, διέθεταν τεράστια οικονομική δύναμη και κοινωνική επιβολή.
Ήταν υποχρεωμένοι να διατρέφουν πολεμικούς ίππους, να είναι
ετοιμοπόλεμοι και να έχουν απόλυτη πίστη στις αρχές και στις αποφάσεις
της Μητρόπολης(Βενετίας)
β.Οι κρητικοί ευγενείς
Οι
κρητικοί ευγενείς ήταν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους ορθόδοξοι.
Ελάχιστοι από αυτούς είχαν φέουδα. Οι περισσότεροι ήταν φτωχοί και
ασχολούνταν κυρίως με το εμπόριο.
γ. Οι Αστοί
Στην
τάξη αυτή ανήκαν γενικά οι κάτοικοι των πόλεων, όσοι δεν είχαν τίτλους
ευγενείας και ήταν οι πιο εύρωστοι οικονομικά όπως οι έμποροι, οι
ναυτικοί, οι βιοτέχνες, οι στρατιωτικοί και πολιτικοί υπάλληλοι, οι
γιατροί, οι δικηγόροι, οι νοτάριοι κ.α.
δ.Οι κάτοικοι της υπαίθρου
Αποτελούσαν
τον όγκο του κρητικού πληθυσμο. Ήταν υποχρεωμένοι να καλλιεργούν τα
κτήματα των φεουδαρχών, να υπηρετούν στις γαλέρες, να εκτελούν τις
διάφορες αγγαρείες. Διακρινόταν σε ελεύθερους χωρικούς, απελεύθερους,
και δουλοπάροικους.Απ’ αυτούς στη χειρότερη μοίρα βρίσκονταν οι
δουλοπάροικοι, που ήταν στην απόλυτη κυριότητα των φεουδαρχών. Οι
φεουδάρχες μπορούσαν να τους ενοικιάζουν, να τους δανείζουν, να τους
πουλούν ή να τους μεταβιβάζουν μαζί με τις περιουσίες τους, όπως τα
κινητά πράγματα και τα εργαλεία.
Οι αγγαρείες
Οι χωρικοί
της Κρήτης ήταν υποχρεωμένοι να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους όχι μόνο
στους φεουδάρχες, αλλά και στο δημόσιο, για την κατασκευή και συντήρηση
των φρουρίων και των άλλων οχυρωματικών έργων, για τη φύλαξη των
παραλιών και για την επάνδρωση των πολεμικών πλοίων της Βενετίας.
Υπόχρεοι σε αγγαρείες ήταν όλοι οι άνδρες από 14-60 ετών και οι γυναίκες
κάθε ηλικίας. Από όλες αυτές τις υποχρεωτικές υπηρεσίες, η αγγαρεία της
θάλασσας ήταν αναμφισβήτητα η πιο σκληρή και ισοδυναμούσε σχεδόν με
θανατική καταδίκη. Η αντίδραση των χωρικών ήταν φυσική και
δικαιολογημένη. Η απείθεια στις διαταγές των Αρχών και η φυγή στα όρη ή
στα ξερονήσια έξω από την Κρήτη ήταν συνηθισμένο φαινόμενο. Ο φόβος της θαλάσσιας αγγαρείας οδήγησε σιγά σιγά στην εισαγωγή και στην καθιέρωση του θεσμού των αντισκάρων,
δηλαδή των αντικαταστατών. Όποιος δεν ήθελε ή δεν μπορούσε να
υπηρετήσει στις γαλέρες μπορούσε να βρει έναν αντικαταστάτη, που θα
αναλάμβανε να υπηρετήσει για λογαριασμό του έναντι μεγάλης αμοιβής.
|
Οι
αγγαρείες δεν ήταν οι μόνες δοκιμασίες του κρητικού λαού. Κατά τη
μακρόχρονη περίοδο της Βενετοκρατίας δοκιμάστηκε πολλές φορές από
φυσικές και ανθρώπινες καταστροφές, σεισμούς, επιδημίες, σιτοδείες,
επιδρομές πειράτων κ.λπ.
Ο φοβερότερος σεισμός της Κρήτης σημειώθηκε στις 29 Μαϊου 1508. Είναι η «συμφορά της Κρήτης», όπως γράφει σε σχετικό στιχούργημα ο Κρητικός ποιητής Εμμανουήλ Σκλάβος.
Περισσότερο συχνές και αφάνταστα πιο καταστρεπτικές ήταν οι επιδημίες,
κυρίως της πανούκλας.. Ολόκληρα χωριά ερημώνονταν ενώ ο φόβος του
θανάτου κρατούσε τον πληθυσμό σε διαρκή αγωνία.
|
κειμενα απο :
Ψαράκη Κατερία Β3
Σπυριδάκη Κατερίνα Β3
Μαρματάκη Φιλιώ Β1
http://historyofkriti.blogspot.gr/2013/10/blog-post.html
http://www.e-istoria.com